zicht op begijnhof te Kortrijk door Stefaan Vangheluwe
Een expressionistisch schilderij uit het jaar 1934 van het Begijnhof in Kortrijk, (olie op doek) Van de vergeten Kortrijkse (Zwevegemse) kunstschilder Stefaan Vangheluwe (1906 - 1963)
Stefaan Van gheluwe had zijn opleiding gekend aan de Kortrijkse kunstacademie en aan het Sint Lucas in Gent, en schilderde in de stijl van de grote expressionisten als Permeke. in zijn tijd.
citaat uit het tijdschrift West Vlaanderen zijn kunst en kunstenaars jaargang 7 (1958)
De eerste maal dat we in het Kortrijks stadhuis de naam Stefaan Van Gheluwe als ondertekening op een paar doeken te lezen zagen, stelden we ons een zeer dynamische jonge kerel voor die al zijn geweld binnen de omlijsting van zijn doeken met kracht moest bedwingen. En toen we enkele tijd later in de persoon van een kalmuitziende vijftiger de auteur van die doeken voorgesteld werden, dan voelden we ons voor een probleem dat slechts door een nader contact met de kunstenaar zelf kon worden opgelost. De doeken van Stefaan Van Gheluwe zijn ritme en beweging, en bevatten steeds hoe licht en onopvallend ook, sporen van de bekwame beroepsdecorateur die Stefaan Van Gheluwe is. In zijn jeugd behaalde hij de gouden medailles te Gent en te Antwerpen, waar hij een studiebeurs toegezegd kreeg. Dit liet hem toe een studiereis te doen in Italië en in Duitsland. Stefaan Van Gheluwe was een intieme vriend
van James Ensor, met wie hij gedurende drie jaar in heel nauw contakt leefde zonder evenwel door de werkwijze en opvatting te zijn beïnvloed geweest.